Thursday 24 September 2015

Bosch IXO teardown

Ja aika pistää Bosch IXO atomeiksi. Takuu ollut ja mennyt. Piti tuo ledi modata superkirkkaaksi valkoiseksi.


Lähtötilanne, aika kuluneessa kunnossa jo. Hyvin toimii kuitenkin.
Avasin 4 TX9 kokoista torksia ja poistin kumitötterön tuon päästä. Tuon kumin poisto on täysin turhaa. Taitaa olla vaan suoja jos sattuu lipsahtamaan työkalu tjsp ettei riko työkappaletta?

Myös liipaisimen vieressä oleva teippi pitää katkaista keskeltä.

Kone aukeaa nätisti puoliksi vähän ruuvarilla avitettuna. Sisältä paljastuu tutun näköinen akkukenno.
Koneen sisukset on nätisti pakattu pikku pakettiin.

Liipaisimen puoli Parit diodit ja kytkimet sekä hyppylanka. Kytkin vasemmalla, eli liipaisimen alaosassa on valolle ja yläosan mikrokytkin moottorille. Ylempi kytkin on sama, mitä käytetään esimerkiksi tietokoneiden hiirissä.


Samsungin 18650 akku. 3.7V. Uusia samanlaisia kennoja saa halvalla esimerkiksi EBAY:stä tai läppäreiden akuista, joten jos akku kuolee IXO:sta, se on helppo vaihtaa.

Moottorin merkinnät. Interwebistä löytyi seuraavat tiedot:
Jännite
3,6 VDC
Virta
5,5 A
Teho
12,8 W
Kierrosluku kuormittamattomana
11000 U/min
Vääntö
11,1 mNm
Tyyppinumero
1607022503
Moottorin koko
43x29 mm
Akselin koko
7x2,3 mm 

 Kaikki kuoret lähteväh irti. Vaihdelaatikko on kiinni moottorissa. Lähtee nätisti irti vetämällä.


Vaihdelaatikkoa en alkanut enempää purkamaan. Moottorin ratas on metallia, loput muovia. Kaippa ihan riittävän kestävät tälle koneelle. Tuotantokustannukset alas.
Akseli on yhdeltä sivulta suora. Ei siis lämmöllä tai liimalla kiinnitetty ratasta akselille. Helppo vaihtaa esim moottori tarvittaessa.

Piirilevyn painikepuoli
Piirilevyn kääntöpuoli. Mosfetti on LR3802. Muutama pintaliitoskomponentti myös mukana.

Ledin vaihto osoittautui haastavammaksi kuin olin arvellut. Ledille tulee 2V jännite 68Ohmin vastuksen kautta. Täytyy tutkia tuota myöhemmin sitten. Mennään nyt kälysellä keltaisella vielä toistaiseksi.

Kokonaisuudessaan helppo purkaa ja kasata sekä tarvittaessa korjata.

No comments:

Post a Comment